Tuesday, 22 April 2014

punca guru ponteng

  

a    a)    Sikap guru itu.
Setiap guru mempunyai sikap yang berbeza samalah dengan pelajar. Contohnya, guru malas mengajar, tidak membuat kerja, tidak mengambil berat tentang pelajar dan sebagainya. Sikap guru ini termasuklah rasa bosan yang terbit dalam diri guru setelah mereka bertahun-tahun di sekolah yang sama dan menjalani rutin harian yang sama. Guru tersebut akan mula berasa bosan dengan perkara yang hampir sama dilaluinya setiap hari. Sikap guru yang tidak bertanggungjawab dan tidak memegang amanah serta mengabaikan kod etika perguruan juga cenderung melakukan kesalahan ini secara tidak sengaja. Malah mereka tidak menyedari bahawa mereka telah melakukan kesalahan yang amat berat dan melanggar etika keguruan dan secara tidak langsung merendahkan martabat keguruan dalam diri mereka itu sendiri. Selain itu, minat yang hilang untuk mengajar juga merupakan salah satu faktor menyebabkan guru hilang motivasi untuk memberi komitmen yang sepenuhnya kepada sekolah.




   

b    b)    Persekitaran
Apabila dikaitkan dengan persekitaran, guru yang ditugaskan di persekitaran sekolah yang harmonis akan memberikan komitmen sepenuhnya berbanding sebaliknya. Rakan-rakan kerja yang komited akan mempengaruhi sedikit sebanyak persembahan guru tersebut dalam pekerjaannya. Sekiranya guru itu ditugaskan di sekolah yang persekitarannya agak pasif maka guru tersebut akan menjadi pasif dan akhirnya hilang motivasi kerja dan tidak memberi komitmen yang sepenuhnya. Biasanya guru yang berpindah sekolah baru di sebabkan pertukaran yang terpaksa menyebabkan guru hilang fokus untuk mengajar kerana perlu menyesuaikan dengan tempat baru dan kerenah pelajar yang baru. Di samping itu, berjauhan dengan keluarga menyebabkan satu masalah bagi untuk melihat keadaan keluarga.


c    

c    c)    Bebanan kerja
Bebanan kerja guru yang semakin hari semakin meningkat merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada masalah guru ponteng. Tekanan kerja yang dibebani kadang kala menyebabkan mereka tidak bersedia untuk mengajar demi untuk menyiapkan tugasan yang diberikan. Guru mengambil langkah mudah dengan meminta murid untuk melakukan kerja masing-masing sementara guru tersebut menyiapkan tugasan yang diberikan kepadanya oleh pihak pentadbir. Masalah bebanan kerja ini perlu diteliti semula kerana bebanan kerja yang melampau akan mengganggu proses P&P guru dan memberi tekanan emosi kepada guru sehinggakan minatnya untuk mengajar terganggu.





No comments:

Post a Comment