Ciri-ciri sahsiah guru positif dan negatif.
v Sahsiah mempunyai tiga
ciri utama yang ingin diterapkan iaitu,
Ø Pertama, ialah keunikan dengan
maksud tersendiri.
Ø Kedua, ialah kebolehansuain
atau keupayaannya untuk berubah dan diubah;
hasil pembelajaran
atau pengalaman.
Ø Ketiga, ialah organisasi.
Dengan perkataan lain ia bukan sekadar himpunan
tingkah laku
sebaliknya ia melibatkan corak tindakan dan operasi yang bersifat
konsisten. Tegasnya sahsiah mencerminkan
sifat, fizikal, kognitif, emosi, sosial dan rohani
seseorang.
Ø Selain itu, sahsiah
juga merujuk kepada pembentukan psikologi seseorang individu
secara
keseluruhan. Ini merangkumi perangai, kecerdasan, sentimen, sikap, minat,
kepercayaan,
cita-cita dan nilai-nilai.
Ciri-ciri sahsiah guru yang positif dalam profesion perguruan.
Menurut Prof Omar al-Toumi al-Syibani sifat dan ciri seorang
guru muslim hendaklah merangkumi sifat rohani, sifat fizikal dan beberapa
keunggulannya.
Sifat Rohaniah
Sifat Rohaniah
Ø Ianya merupakan
perlakuan keimanan yang kental kepada Allah s.w.t.
Sifat-sifat keimanan asas yang lain merangkumi sifat akhlak, mental, kejiwaan dan fizikal.
Antara sifat-sifat akhlak yang mulia adalah benar lagi jujur, menepati janji,
Sifat-sifat keimanan asas yang lain merangkumi sifat akhlak, mental, kejiwaan dan fizikal.
Antara sifat-sifat akhlak yang mulia adalah benar lagi jujur, menepati janji,
amanah, ikhlas
dalam perkataan dan perbuatan, merendah diri, sabar, tabah lagi
cekal, pemaaf
dan toleransi. Akhlak mulia ini secara langsung terpamer dengan
menyayangi
murid, mementingkan orang lain, pemurah, zuhud dan qanaah
Ø Sifat mental pula bercirikan
cerdas (kepintaran teori, amali dan sosial), menguasai
mata pelajaran
takhassus, luas pengetahuan am, cenderung kepada pelbagai
bidang akliah,
dan ilmiah yang sihat, mengenal ciri, watak, kecenderungan dan
keperluan murid, fasih, bijak dan petah dalam
penyampaian.
Ø Sifat kejiwaan akan memaparkan
karektor yang tenang dan emosi yang mantap.
Sentiasa
optimistik dalam hidup, penuh harap kepada Allah dan tenang jiwa bila
mengingati-Nya.
Turut hadir juga rasa kepercayaan kepada diri dan mempunyai
kemahuan baik
yang kuat. Bersifat sentiasa kesantunan bahasa, lembut dan baik
dalam
pergaulan. Berfikiran selesa dan boleh menyesuaikan diri dengan
masyarakat.
Ø Sifat fizikal yang ingin diterapkan adalah sihat tubuh badan dan terhindar
dari
penyakit
berjangkit atau tidak berjangkit. Sentiasa berperawakan tampan, kemas dan
bersih.
v Berikut pula adalah
berapa ciri-ciri sahsiah
yang unggul antaranya adalah mesra,
rebut peluang,
baik hati, bertoleransi, bermatlamat, beri peluang, berani, menolong,
tenang,
dominan, sabar, periang, optimis, boleh dipercayai, teratur, pragmatik,
bercita-cita,
sensitif, pemurah, dan bijaksana.
Berikut pula adalah beberapa karektor guru yang kurang berkesan
(negatif).
Antaranya ciri-ciri guru negatif adalah
a. bersikap
tidak adil dan pilih kasih
b. tidak demokratik dan mengutamakan cara autokratik
c. terbatasnya amalan timbang rasa.
d. Kurang responsif dan sering menjauhkan diri terhadap amanah.
e. Berjiwa kasar dan membosankan
b. tidak demokratik dan mengutamakan cara autokratik
c. terbatasnya amalan timbang rasa.
d. Kurang responsif dan sering menjauhkan diri terhadap amanah.
e. Berjiwa kasar dan membosankan
f. Tidak
asli tetapi lebih ”stereotype”.
h. Tidak peduli dan amalan kurang memberi kesan
j. Kurang bertanggungjawab dan bersikap dalih
k. Emosi tidak seimbang dan mudah naik perasan.
h. Tidak peduli dan amalan kurang memberi kesan
j. Kurang bertanggungjawab dan bersikap dalih
k. Emosi tidak seimbang dan mudah naik perasan.
Sikap negatif guru juga membabitkan beberapa kelakuan
yang terlarang seperti
a. Menguruskan perniagaan atau pelaburan dalam waktu pejabat /
tugas rasmi;
b. Memberi keutamaan kepada kenalan dalam menimbangkan sesuatu
permohonan.
c. Menguruskan tender / sebut harga yang terdiri dari saudara
mara;
d. Menggunakan kenderaan pejabat untuk kegunaan sendiri;
e. Menggunakan kakitangan/alat jabatan untuk hal-hal
persendirian
f. Mencemar memburukkan nama baik perkhidmatan awam.
g. Menghasut kakitangan supaya jangan berusaha dalam menjalankan
tugas;
h. Mengambil cuti rehat di saat perkhidmatannya diperlukan.
i. Tidak hadir tanpa cuti, tanpa kebenaran dan tanpa sebab yang
munasabah.
j. Ingkar perintah.
k. Masih tidak hadir setelah ketua jabatan mengarahkan supaya
kembali bertugas